THE FRONT

Pulp Non-Fiction

FTER 28 YEARS OF CONTINUOUS
Apublication, The Ecologist, Eng-
land’s leading environmental maga-
zine, is having a tough time finding its
audience.

Perhaps that has something to do
with the subject matter of the current
issue: Monsanto and genetic engineer-
ing.

Penwell, a small Cornwall-based
company that has printed The Ecologist
for the past 26 vears, decided late last
month to shred all 14,000 copies of the
September/October 1998  special
Monsanto issue.

England’s stringent libel laws apply
not only to publishers but to printers as
well.

After the pulping of the Monsanto
issue, the editors of The Ecolggist then
found another printer who printed 2
second run of 16,000 copies. But now,
the U.K.’s two major retailers are refus-
ing to carry the magazine on news-
stands.

The Monsanto issue carries tough
attacks on the St. Louis-based biotech
giant, including reviews of its links to
major corporate disasters involving
Agent  Orange,  polychlorinated
biphenyls (PCBs), genetically engi-
neered bovine growth hormone
(rBGH), Round-Up herbicide and the
terminator seed. (Plants from this seed
vield sterile seeds. That way, farmers
can’t save the sced for the next planti-
ng season — they have to go back to
Monsanto and buy more seed.)

Also included in the magazine is a
broadside against genetically engi-
neered foods written by the Prince of
Wales.

Monsarito says it had nothing to do
with the shredding of the magazine or
with the fact that big retailers are refus-
ing to carfy it. Monsanto says it did not
contact the printer prior to the pulping
of the issue and that it has not contact-
ed the retailers.

Yet, it is clear that Monsanto could
not have been pleased with the current
issue of magazine.

After sending the issue to the print-
er in Septembetr, Zac Goldsmith, co-
editor of the magazine, received a tele-

phone call from Penwell.

“They were having doubts about
whether or not they should release it,”
Goldsmith said in an interview from his
office in London. “I pointed out to
them that not only have we been with
them for 26 years, but there had never
been any conflict of any sort at all prior
to this issue. I asked, ‘Have you been
approached by Monsanto?” They said,
‘No.””

Reached at his office in Cornwall,
Mike Ford, Penwell’s commercial
director, said there was an article in the
issue “that might have been libelous.”

When asked how he found out the
article might have been libelous, Ford
says, “I’'m not saying.”

“You are not going to get me to say
anything on that,” Ford says. “We were
a bit worried about it and we checked
it out with barristers in London. They
read through it and advised us not to
distribute them.”

Ford says he did not know whether
the lawyers Penwell consulted had any
contact with Monsanto.

Ford says that The Ecologist repre-
sented 2 percent of Penwell’s business.
Ford said the magazine spent about
40,000 pounds a year with Penwell and
Penwell is a 2 million pound a year
business.

Goldsmith says that Monsanto was
tipped off that The Ecologist was focus-
ing on Monsanto and genetic engi-
neering.

“About two weeks before we went
to the printers, 1 got a call from Mon-
santo's public relations man, Dan Ver-
akis,” Goldsmith says. “He is Monsan-
to's man in the UK. He called me and
wanted to know whether we were
doing an issue on Monsanto. He want-
ed to point out their frustration as a
company that we hadn't consulted
them.”

Goldsmith believes that Monsanto
contacted the printer before the print-
er decided to pulp the issue. “P'm quite
sure of it, but I have to take the print-
er's word for it,” he says. “I have no
evidence to support this. If they
weren't contacted by Monsanto, then
that is even more scary. This company,

6 MUuULTINATIONAL MonNiTOR  OCTOBER 1998

through reputation alone, has managed
to bring about what is, as far as we are
concerned, de facto censorship.”

On Sunday September 27, the
printer told Goldsmith that the issue is
going to be destroyed. On Tuesday
September 29, the Guardian newspa-
per ran an article reporting that the
issue had been destroyed. But in fact, it
hadn't yet been destroyed, according
to Goldsmith.

“In fact, they hadn't pulped it,”
Goldsmith relates. “They called me up
on Tuesday September 29 and said,
“We don't want to break our ties with
you. We will send it out if we can
arrange a guarantee from Monsanto
that should the issue be considered
libelous, they would not sue the print-
ers, and go only against The Ecologist.”

But Monsanto rejected the offer.
And the issue was pulped.

Goldsmith then went out to find
another printer. He approached a
printer named Formations, which
promptly printed 16,000 copies. The
Ecologist then mailed the issue to its
list.

Monsanto’s Dan Verakis denies talk-
ing with the printer about the issue,
although he knew about the issue from
talking with Goldsmith two wecks
before it went to the printer.

“] told Goldsmith that we would be
perfectly happy to respond to questions
or to offer comments about biotech-
nology if they were covering it,” Ver-
akis says from his office in London.

He admits that it seems strange for a
printer to destroy copies of the maga-
zine and he has no explanation for why
it happened.

“Consider this,” Verakis says. “We
are being accused of putting pressure
on a printer in an effort to stop publi-
cation of his magazine. It doesn’t make
a whole lot of sense for us to try to
pressure a printer into not printing a
particular magazine when that maga-
zine has their issue on computer disks
and can take it to any printer on earth
for production.”

“I can assure you, we have not put
any pressure on a printer,” Verakis says.
“And what printer would listen to
Monsanto on this when the paper has
been a client for 27 some years?”

When reminded that large corpora-




THE FRONT

tions and their lawyers often send
threatening letters to even the smallest
of publications in the United States
and that it is tougher for smailer publi-
cations in Britain because of the more
stringent libel laws there, Verakis pro-
fessed ignorance.

“I didn’t know that there was more
leverage here,” Verakis says.

When asked whether he had read
the current issue of The Ecologist, Ver-
akis says, “I thumbed through it quick-
ly when I received it.”

“There were some interesting
views,” he says. “I was disappointed
that they didn't contact us for com-
ment about some of the issues they
raised. I don’t think it was fair. They
have taken their critical opinion and
they are entitled to that. 'm sure we
could point out some things in there
that weren't exactly true.”

When asked to give examples of
things in theissue that weren't exactly
true, Verakis said he would call back
with examples. He called back the next
morning.

“I picked it up this morning and
read through the story on (the herbi-
cide) Roundup,” Verakis said. “I didn't
get past the first paragraph without
finding some mistakes. They say that
Monsanto and its subsidiaries hold the
patents on half of the 36 genetically
engineered whole foods being market-
ed in the U.S. The fact is we only have
patents in corn, cotton, soybeans and
potatoes in the United States. That’s
four whole foods.”

In the same paragraph, the author
of the story, Joseph Medelson, says that
“Monsanto is a major producer of agri-
cultural chemicals, and is using genetic
engineering to dramatically increase,
not decrease, the use of herbicides on
crops.”

Verakis says that Monsanto's studies
of Roundup Ready products show a
dramatic reduction in the use of chem-
icals.

When asked whether Monsanto is
contemplating legal action against The
Ecologist, Verakis says, “At this time,
no.” -— Russell Mokbiber

Kyrgyz Uprising

FOLLOWING A MINE COMPANY
CYANIDE SPILL and industry and
government recaleitrance in acknowl-
edging the human health threat, resi-
dents of two: Kyrgyz towns in July
reportedly blockaded a road to stop
mine trucks and held the mine compa-
ny’s president hostage.

The residents’ rage was triggered on
May 20, 1998, when a transport truck
carrying 20 tons of sodium cyanide
crashed through a bridge railing high
in the mountains of the remote Central
Asian country of Kyrgystan. The truck,
which was part of a convoy delivering
toxic chemicals for use at the Kumtor
mine, one of the 10 largest gold mines
in the world, plunged deep into the
sparkling Barskoon River below. Pack-
ages carrying almost two tons of
cvanide ruptured and spilled into the
river, which is used by downstream
communities for irrigation and potable
water.

Varying news accounts reported
that as many as four people died in

connection with the spill, 2,500 were
possibly poisoned, 800 were hospital-
ized, and as many as 5,000 residents of
downstream villages evacuated.

The largest foreign investment pro-
ject in the former Soviet Republic, the
Kumtor mine is operated by the Kum-
tor Operating Company (KOC), a
joint venture two-thirds owned by the
Kyrgyz state gold company Kyrgyzal-
tyn, and one third by the Cameco Cor:
poration of Canada. KOC is backed by
Chase Manhattan Bank and a plethora
of taxpayer-supported financial institu-
tions,  including the  World Bank
Group’s International Finance Corpo-
ration (IFC) and Multlateral Invest-
ment Guarantee Agency (MIGA), the
European Bank for Reconstruction and
Development (EBRD), the U.S. Over-
seas. Private Investment Corporation
(OPIC) and the Canadian Export
Development Corporation (CEDC).

Soon after the spill, the U.S. gov-
ernment-supported  Radio  Free
Europe/Radio  Liberty Newsline

(RFE/RL) began reporting regularly
on the accident via the Internet.

Cameco — which as part of KOC
failed to inform downstream commu-
nities of the accident until as many as
five hours after it occurred; when the
company discovered that the cyanide
hadleaked from the trucks — reacted
bitterly and defensively. In a2 news
release, the Canadian company stated
that while the accident was regrettable,
there was no scientifically credible evi-
dence connecting any of the reported
deaths in downstream villages with
cyanide. Dismissively, the company
stated that cyanide “occurs naturally in
most stone fruits.”

In a June 22, 1998 letter to several
of the finance institutions backing the
joint venture, KOC President Len
Homeniuk attempted to discount the
growing reaction to the spill, describ-
ing it as “media sensationalism, politi-
cal opportunism and medical misstate-
ment.”

But a report on the spill by the Min-
istry of Defense of the Russian Federa-
tion concluded that at least one death
was causally related to the cyanide spill.
And a - physician on duty at the
Barskoon hospital said that Kyrgyz
governmental authorities told her to
stop reporting cyanide-related deaths
after the fourth was reported.

Company officials  argue that
cyanide dissipates rapidly into the envi-
ronment, suggesting that skin rashes,
sores and other ailments reported-days
and weeks after the accident could
therefore not be attributable to the
spill. But the U.S. Mineral Policy Cen-
ter (MPC), in a recent report,
“Cyanide Uncertainties,” documents
the substantial uncertainty surrounding
the long-term effects of many forms of
cyanide.

Moreover, it was later learned that
cither the company or the Kyrgyz gov-
ernment, or both, applied a heavy dose
of calcium hypochloride at the site
soon after the spill, in an apparent
attempt to neutralize the cyanide. Cal-
cium hypochloride is more persistent in
the environment and may have con-
tributed to the ongoing health ail-
ments.

Kyrgyz human rights and environ-
mental groups point out that KOC’s

MULTINATIONAL MONITOR  OCTOBER 1998 7



THE FRONT

denials of harm were not accompanied
by any significant efforts to improve
the safety of mine operations. “The
company has failed to produce any
credible information on the emergency
response plan or on several environ-
mental accidents that they have been
charged with,” says Natalia Ablova,
director of the Bishkek-based Bureau
on Human Rights and Rule of Law.
“Instead, they have launched a very
aggressive media campaign and out-
rightly promoted ‘show’ visits of differ-
ent delegations to the site.” RFE/RL
also reported over the summer that
KOC had sponsored several cultural
and sporting events in the Issyk Kul
area in an apparent attempt to convince
local people that the lake was not con-
taminated.

With frustration mounting, local vil-
lagers took matters into their own
hands. Between July 10 and July 12,
residents of villages of Barskoon and
Tosor reportedly blockaded a road to
the Kumtor mine, demanding that the
government’s contract with the mining
companies be cancelled. KOC Presi-
dent Homeniuk was reportedly held
hostage by local residents for about an
hour, but was eventually released under
the condition that he return for a more
productive discussion.

On July 11, 1998, a working group
organized by the citizen’s group Inter-
bilim issued a news rclease describing
the uprising. “To this day the sick peo-
ple have no information about what
patients should do, who can help them,
saying nothing of legal support,” the
statement says.

“Qbviously, the command was given
from the government officials to the
medical personnel not to make a diag-
nosis of cyanide, chlorcyan and phos-
gene poisonings. Pregnant women are
persuaded to make ‘voluntary’ abor-
tions. The doctors make other diag-
noses for the sick people, like allergic
symptoms or mosquito bites. We have
seen people in the streets, who had
numerous ulcers on their bodies and
they did not get any medical aid.”

Soon after the local Barskoon and
Tosor protest, the Kyrgyz parliament
formed a commission to assess the
cause and damage of the accident. On
July 23, the commission recommended

8 MULTINATIONAL MONITOR

that: parties responsible for the acci-
dent be punished; an independent lab-
oratory be established in the Barskoon
valley to monitor the aftermath of the
accident; and the Kumtor mine be
closed until a gold refining factory and
waste depository at the mine site is
approved, the Bakykchy-Kumtor road
is repaired thoroughly and a sodium
cyanide synthesizing factory is built at
the mine site.

These recommendations followed
RFE/RL reports carlier in July that the
Kyrgyz Ministry of National Security
opened criminal cases against a truck
driver and two managers of KOC for
their alleged role in the accident and
subsequent failure to inform down-
stream communities. Kyrgystan’s crim-
inal code calls for up to 20 years impris-
onment for those found guilty of many
ecological crimes, including the poi-
soning of water resources. Some envi-
ronmental groups have suggested that
higher authorities in the company and
within finance institutions such as IFC,
should also face charges.

As of late July, KOC said it had paid
nearly $500,000 for more than 10,000
villagers affected by the spill, about
$580,000 for people at affected resorts

and about $530,000 for the Barskoon
water system. Government estimates of
the cost of the spill range as high as
$42 million.

Whether any compensation from
KOC ever will reach the impacted insti-
tutions and individuals remains in
question.

Growing international outrage over
the Kumtor debacle is now drawing
attention to environmental problems at
the mine site itself, including the
potentially acid-generating waste rock
that may be dumped on top of high
mountain glaciers.

In meetings in October with Kyrgyz
and other environmental groups at
World Bank and OPIC headquarters in
Washington, representatives of 1FC,
MIGA and OPIC confirmed that envi-
ronmental problems do in fact exist at
the mine site. However, all three insti-
tutions refuse to state what those prob-
lems are or publicly disclose environ-
mental reports documenting the situa-
tion. And they have failed to enact any
policies that might prevent a similar or
more deadly accident from occurring.

— Douglas Novlen
Douglas Novlen works with the Pacific
Environment Resources Center.

BUY a new computer!
BUY a new camera!

And donate your old one to activists, observers and organiza-

tions in Third World countries.

Help Multinational Monitor provide needed technology to those
fighting for social, environmental, economic and political justice

across the world.

We're looking for computers (especially laptops with modems),
video and still cameras, portable tape recorders and slide pro-
jectors to send to activist groups around the globe.

For information on equipment donations, contact us at:

Multinational Monitor,
P.O. Box 19405, Washington, D.C. 20036
Tel: 202-387-8030, Fax: 202-234-5176
E-mail: monitor @ essential.org

OcCTOBER 1998




